Základní popis stránky Plná verze této stránky


P O L S K O - Polska - Poland
V provozu 3 Zrušených 10 Celkem 13
Pořadí Město Vznik Zánik
 1.
POZNAŃ (POZNAŇ)
12.2.1930  28.3.1970 
 2.
OLSTYN (OLŠTÝN)
1.9.1939  31.7.1971 
 3.
GORZÓW WIELKOPOLSKI
23.6.1943  31.1.1945 
 4.
GDYNIA (GDYNĚ)
18.9.1943  -
 5.
LEGNICA (LEHNICE) I.
10.10.1943    1/1945 
 6.
WAŁZBRYCH (VALDENBURK)
27.10.1944  30.6.1973 
 7.
WARZSAWA (VARŠAVA) I.
5.1.1946  30.6.1973 
 8.
LEGNICA (LEHNICE) II.
22.7.1949  31.12.1956 
 9.
LUBLIN
21.7.1953  -
10.
TYCHY
11.2.1982  -
11.
WARZSAWA (VARŠAVA) II.
1.6.1983  31.8.1995 
12.
SŁUPSK
20.7.1985  18.10.1999 
13.
DĘBICA
12.11.1988  10/1990 

   V Polsku byly v průběhu let trolejbusy provozovány celkem v jedenácti městech, z toho ve dvou případech podvakráte v různých časových obdobích. Dnes je však možnost je nalézt jen ve třech provozech (Gdyně, Lublin, Tychy).

   Prvý provoz na území Polska vzniká na počátku 30. let v Poznani, druhý v Olštýně se otevírá v den zahájení II. světové války, která přináší okupaci a rozdělení Polska. Další tak vznikají
z popudu německé správy a to: Gorzów Wielkopolski, Gdyně, Lehnice a Valdenburk.
V závěru války poznamenává celou zemi německý ústup před postupující Rudou armádou,
těžké boje mění některá města v trosky, pod nimiž jsou pohřbeny také dva trolejbusové provozy (Lehnice, Gorzów Wielkopolski). Zatímco prvý se dočká po válce znovuotevření, druhý se již neobnovuje. Hlavní město Polska - Varšava získává svůj v pořadí první provoz roku 1946, poslední vybudovanou sítí v éře rozkvětu trolejbusů je Lublin.

   Celosvětový odklon od elektrické trakce v 60. a 70. letech polské trolejbusy značně poznamenává. Ještě v předstihu se ruší provoz v Lehnici a zatímco ještě na konci 60. let jezdí v 6-ti městech, po likvidaci sítí (Poznaň, Olštýn, Valdenburk, Varšava) v 1. polovině 70. let,
zbývají již jen dvě města (Gdyně, Lublin) a i zde se projevuje stagnace.

   Po vypuknutí ropné krize se náhled na trolejbusy (jako v některých jiných zemích) přehodnocuje a v závěru 70. let a v 80. letech se projektují a otevírají nové provozy
(Tychy, Slupsk, Debica) i obnovují (Varšava).

   Následující 90. léta však trolejbusům opět nejsou nakloněny, hned na počátku se zavírá drobná síť v Debici, poté se znovu ruší ta ve Varšavě a nakonec i ve Slupsku.
Funkční tak zůstává jen trojice - Gdyně, Lublin, Tychy.

   Vzpruhou pro "přeživší" provozy se stává až období po vstupu Polska do Evropské unie (2004), neboť díky dotacím je možno vrhnout se do obnovy trakčních zařízení
i do nákupu nových vozidel, z nichž některá mají ve znaků emblém okřídleného šípu -
vozy Solaris s výzbrojí Škoda (typ 26Tr).

   Roku 2013 byl oznámem záměr zbudovat trolejbusovou síť ve městě Lodž
s datem zprovoznění v roce 2015, zda se myšlenka bude (a stihne) realizovat zatím není jasné.


Nově vyrobený trolejbus Škoda 26Tr pro polský Lublin ve slušivém nátěru, zachycený během zkušebních jízd po plzeňské trolejbusové síti v Černické ulici
v sousedství areálu dnes již bývalé Vozovny Cukrovarská.
Plzeň (CZ)  16.3.2012

Na začátek této stránky
Plná verze této stránky
D o m ů Z P Ě T
Klíčová slova
Poslední aktualizace: 22.1.2015