Transphoto.org - informace, seznamy trolejbusů, schémata a fotografie
Wikipedia - Seznam bulharských trolejbusových provozů na otevřené encyklopedii
Portál YTRAM - Informace, schémata a fotografie z vybraných provozů
Bulharsko - země východního Balkánu, je z hlediska trolejbusové trakce velice zajímavá.
V nedávném čase mělo podobný počet provozů jako Česká republika, historický vývoj
zde však probíhal odlišně. Zatímco v Československu se bouřlivému rozvoji trolejbusů dařilo především na přelomu 40. a 50. let, tak renesanci
elektrické trakce, přicházející v 80. letech po dvou dekádách stagnace a úpadku se zdaleka nepodařilo využít.
V Bulharsku naopak většina
trolejbusových provozů vznikla až na přelomu 80. a 90. let. Bohužel rozdílné oproti ČR je ale i rušení trolejbusové dopravy v jednotlivých městech,
které z různých příčin v Bulharsku probíhá od konce 90. let a z mapy zmizelo již 6 provozů, u několika dalších je pak budoucnost nejistá.
Prvé trolejbusy se objevily během II. světové války v hlavním městě - Sofii,
přičemž jejich zřízení proběhlo za pomoci německých "přátel". Válečné události však přinesly konec tohoto provozu.
Ten druhý byl vybudován až v míru, a to díky "novým" sovětským "přátelům". V 50. letech se předávají trolejbusy do služeb
obyvatelům Plovdivu, tím prvá vlna rozvoje končí.
Mnohem mohutnější vlna přichází v 80. letech, kdy se trolejbusová doprava plánuje a zavádí postupně téměř ve všech významných
oblastních centrech, a to celkem v patnácti městech, což je skutečně úctyhodné číslo. Bohužel jinak velmi pozitivní událost - pád totalitního režimu
Todora Živkova způsobila, že v některých dalších sídlech se již trolejbusové sítě nestihly dobudovat, ačkoliv byly povětšinou ve velmi pokročilé fázi
realizace (Blagoevgrad, Shumen, Vidin a Yambol). Dokončit dílo se naštěstí naopak podařilo ve městech Chaskovo a Pazardžik ale až roku 1993, v druhém jmenovaném
dokonce s ojetými vozy ŠKODA 9Tr původem z ČR - Ostravy a Zlína.
Za takto masivní vlnou rozvoje stály samozřejmě také štědré finanční injekce od státu, kterých se však
s prudkým pádem bulharské ekonomiky v průběhu 90. let, přestalo dostávat. Spolu s útlumem průmyslu i vylidňováním dříve rostoucích sídel,
docházelo také ke snižování přepravní poptávky. Naopak nárůst slabě regulované konkurence v podobě různých autobusových dopravců a přenechávání
jim atraktivnějších dopravních spojení vedl v mnoha městech k postupnému omezování trolejbusové dopravy a až k jejímu úplnému zániku.
Jako první byl roku 1999 zrušen nevelký provoz v Kazanlaku, o dekádu později se s trolejbusy rozloučilo nedaleké Veliko Tarnovo,
nejprve pouze dočasně kvůli rekonstrukcím silnic, ale následně byl stav vyhlášen za trvalý. Nepovedenou privatizací městského DP přišel
v roce 2012 o trolejbusy Plovdiv, který byl spolu se Sofií nejstarším bulharským provozem. Vlivem nezájmu vedení měst, či naopak díky
jejich bezbřehému zájmu o "moderní formy městské dopravy" pod čímž se většinou skrývá (plyno) autobusová či elektrobusová lobby a díky také
v mnoha případech léta zanedbávané infrastruktuře i vozidlům, utichl provoz závislé silniční elektrické trakce také v Dobriči, Gabrovu a Perniku.
Otazníky se vznášejí nad budoucností sítí ve Vrace (v současnosti s dožívajícími trolejbusy ZiU-9 a zanedbanou infrastrukturou) a ve Slivenu (vylidňující se bývalé průmyslové centrum, v současnosti zbývá poslední
linka a zlomek z původně početné flotily čs. trolejbusů ŠKODA 14Tr).
V ostatních provozech je však situace dobrá nebo alespoň stabilní. Největší bulharská síť se nalézá v hlavním městě Sofii a rozvíjí se
po stavební stránce i v současnosti, vozový park se daří postupně obnovovat už od roku 2013 nárazovými mnohopočetnými dodávkami trolejbusů ŠKODA 26 a 27Tr.
Tradiční český výrobce ve spolupráci s polským Solarisem dodal více než 100 vozů také pro města Burgas, Varna, Stara Zagora a Pleven, čímž tyto provozy zcela
vyřešily otázku obnovy svých flotil. Jiná města sázejí na další evropské dodavatele (např. Pazardžik na ukrajinský LAZ, Vraca má objednávku
u běloruského BKM), ale také na ojetiny ze západních (Francie, Itálie, Švýcarsko atd.) nebo
i českých provozů, jde o provozy Ruse a Chaskovo. Následováníhodný příklad řádné péče o svou MHD dává město Pleven, kde kromě hromadné výměny vozidel postupně dochází k celkové
rekonstrukci a modernizaci pevné trakční sítě (ve spolupráci s českým specialistou firmou Elektroline) a rovněž i k výstavbě zcela nových tratí. Díky tomu dnes
trolejbusy komplexně dopravně obsluhují celé město a autobusům zbyla role jen pro meziměstská a regionální spojení.
V současnosti není náhled na budoucnost trolejbusů v Bulharsku nijak jednoznačný. Jisté je, že se udrží a budou dále rozvíjet ve městech,
kde mají silnou pozici (Sofia, Pleven). U dalších měst velmi záleží na vedení radnic a ochotě jejich činitelů investovat finanční prostředky do svých
trolejbusových sítí a to po stránce modernizace infrastruktury i nákupu nových vozidel. Ačkoliv prakticky všude nalezneme již jen "nové" flotily
nízkopodlažních vozidel u většiny jsou tyto trolejbusy již za polovinou své životnosti a bude velmi záležet na tom, aby byla ochota pořídit opět nové až
přijde správný čas a nenechat se zlákat vidinami "nových progresivních řešení", neboť velkým konkurentem do budoucna mohou být rovněž elektrobusy, masivně
nyní rozšiřované a podporované (a agónie "ekologických" plynových autobusů jistě také ještě nějaký čas potrvá).
Máte-li možnost, rozhodně se za trolejbusy do Bulharska vydejte ;) V hlavním městě Sofii krom jejich čilého provozu najdete i velmi
zajímavou tramvajovou síť na dvou rozchodech. Podstatnou část vozového parku pak tvoří tramvaje TATRA-ČKD T6 a v metru lze narazit i na sovětské soupravy 81-71.
A kde jinde trávit letní dovolenou u moře a zároveň se vozit trolejbusem než v černomořských letoviscích - v Burgasu a Varně?
V přímořském letovisku Burgasu propojuje trolejbusová trať centrum s velkým sídlištním celkem na jihu města.
Z tamní konečné Terminal Meden Rudnik pochází záběr
na trolejbus ŠKODA 26Tr č. 13345 z dodávky roku 2013.