|
Děčínský trolejbusový provoz náleží k trojici bez náhrady zrušených v rámci ČR. Jeho vznik spadá do éry budování obdobných systémů
na přelomu 40. a 50. let. Trolejbusy zásadně pozvedly úroveň městské dopravy, řešenou původně (a dnes rovněž) pouze autobusy. Síť tratí, rozkládající se
na obou stranách Labe, pokryla všechny tehdy důležité přepravní směry a roku 1958 byla dokončena, další uvažovaná rozšíření již nebyla realizována.
Bohužel odklon od elektrické trakce v MHD, citelný v Československu od první poloviny 60. let přinesl děčínským trolejbusům období
stagnace. Sílící automobilismus, špatný stav vozovek ve městě, nízké podjezdy a také silně přetížený jediný most přes Labe se staly záminkou
pro likvidaci celého provozu, konanou po etapách na počátku 70. let a dokončenou 14.12.1973.
V době opětovné podpory trolejbusů v 80. letech se vážně uvažovalo o obnovení děčínského provozu, tyto snahy však utlo
zamítavé stanovisko radnice vyřčené roku 1993. Děčín tak díky tomu přišel
o historickou možnost napravit negativní krok vykonaný v 70. letech a v úrovni MHD tak zaostal
za blízkým Ústím nad Labem, které ve stejné době podobně naložilo se svým tramvajovým provozem, ale na konci 80. let elektrickou trakci obnovilo ve formě
trolejbusů, jejichž systém
za 25 let dokázalo rozšířit tak, že dnes náleží k druhému největšímu v pořadí v rámci ČR.
| |