Popis snímků se zobrazí po najetí kurzorem myši na vybraný náhled.
Základní informace
Mostecko-litvínovský trolejbusový provoz, ač zaniklý, vyniká mezi ostatními svými specifiky.
Jednalo se o poslední ve válce stavět započetý, avšak až na sklonku roku 1946 otevřený.
Pro zajištění potřebného vozového parku ukořistila ustupující německá armáda zánovní trolejbusy
v italském Miláně (ty z nich, které byly kloubové, se staly prvními svého druhu v Československu). Provoz se během prvého období obešel
zcela bez výhybek a po dostavění celého úseku Litvínov - Most se tento stal prvou čs. meziměstskou trolejbusovou tratí.
Hlavní impuls pro zřízení trolejbusové trakce spočíval ve spojení (pro německý válečný průmysl) strategicky důležitého
Hydrogenačního závodu na výrobu syntetického bensinu v Záluží a obytného komplexu Osada v Horním Litvínově.
Smělý rozvoj po válce přináší prodloužení trati v obou směrech - od chemických závodů přes obec Souš do centra starého Mostu
a později ze Stalinovek (nový název pro Osadu) do obce Loučná. Ač Most a Litvínov již po léta spojuje úzkorozchodná tramvajová trať, trolejbusy
poskytují značně lepší komfort cestování i vyšší přepravní rychlost.
Vliv plánů postupné těžby a propagandistické budování tramvajové rychlodráhy na normálním rozchodu však přispěje
k postupnému útlumu trolejbusového provozu. Stále kratší pravidelně pojížděné části vedou, i přes vybudovanou přeložku trasy do centra Horního Litvínova
a úvahy na vybudování trati do Horního Jiřetína, k ukončení provozu trolejbusů k 31.1.1959.
Jejich náhrada - normálněrozchodná tramvaj vyřeší skutečně kapacitní dopravu mezi (novým) Mostem, chemickými závody a Litvínovem,
ostatní (také významné) směry ale leží (dodnes)
na bedrech autobusů, které rozhodně nepomáhají k tolik potřebnému ozdravení ovzduší
v těžbou zvlášť zasažené oblasti, ať jsou dieselové či plynové, stále se určitým způsobem
podílejí na znečišťování.
Úvahy nad obnovením provozu trolejbusů, objevující se v 80. letech, bohužel zůstavají bez odezvy. Dnešní doba takovým záměrům bohužel
není nakloněna. Jelikož však DPML disponuje dvěma vozovnami (v Mostě i Litvínově), bylo by možné realizovat dvě i navzájem oddělené sítě trolejbusových
tratí, tvořící napájecí linky k páteřní tramvajové trase, nebo spojující jednotlivé části měst v trasách,
kudy tramvajové koleje nevedou. Vedlo by to k výraznému posunu k ekologizaci veřejné dopravy mostecko-litvínovské aglomerace.
Směsice snímků mostecké MHD včetně dobových snímků trolejbusů.
Trofejní kloubový trolejbus původem z italského Milána, zachycený během zkušebních jízd po plzeňských ulicích (na Doubravce) po nutné opravě a repasi
ve Škodových závodech, proběhlé před zahájením provozu mostecko-litvínovského provozu.