|
Košický trolejbusový provoz náleží obdobím vzniku do závěrečné fáze renesance elektrické trakce, která v Československu (a rozpadem
federace pak samostatně v jeho nástupnických státech) probíhala od 80. let minulého století. Košicím (jako ostatně většině slovenských měst)
se mohutný rozvoj trolejbusů
zasahující zvláště české země na přelomu 40. a 50. let víceméně vyhýbá. I přestože existuje mnoho konkrétních záměrů, daří se v této době vybudovat síť
pouze v nedalekém Prešově.
Košická MHD má bohatou historii od koňské, přes parní a později elektrickou tramvaj,
v 60. letech doplněnou o rychlodrážní trať k mamutímu komplexu Východoslovenských železáren.
Na počátku 80. let se počítá s výstavbou dvojice velkých celků panelových sídlišť - Košického vládného programu a Dargovských hrdinov, obou umístěných
v kopcovitém terénu vždy na opačné straně města. Sklonově náročné poměry hovoří proti zavedení tramvají, naopak dávají zelenou trolejbusům, které se v té
době těší z návratu oblíbenosti u nadřízených orgánů díky svým jednoznačným ekologickým přínosům i provozním vlastnostem právě při zdolávání převýšení.
V první polovině 80. let se tak přechází od myšlenek k návrhům a projektům. Počítá se
se stavbou páteřní trati v trase západ - východ
zhruba po severním obvodu města a paralelní trasy vedené přes centrum a kolem hlavního nádraží se stykovými místy obou u dnešní zastávky Hodonínska a na Lingově. Obdobně, i když
s jistými obměnami přichází návrh z roku 1986. Výsledná realizace se pak ještě upravuje a rozsah výstavby výrazně redukuje.
V první fázi se ještě roku 1986 započíná s budováním trolejbusové části dopravního závodu Hornádska - vozovny situované
v severovýchodní okrajové části zvané Džungľa.
Události konce 80. let spojené se sametovou revolucí,
politickými a hospodářskými změnami výstavbu další infrastruktury odsouvají až do prvních let následující dekády.
V první etapě se natahuje trolejového vedení z konečné Lingov přes sídliště Darganských hrdinov, Hlinkovu a kolem OD Mier na obratiště
Dom kultúry VSŽ (dnes Mlynská bašta) na okraji starého města. Součástí je také manipulační spojka do vozovny napojená zhruba u zastávky Vŕbová (TESCO, Džungľa).
Stavba se dokončuje v létě 1993, v předstihu dodává český závod ŠKODA Ostrov nad Ohří kloubové trolejbusy řady 15Tr. První zkušební jízda se odehrává 2.9.1993.
Slavnostní zahájení provozu se uskutečňuje 27.9.1993, kdy se zavádí trolejbusová linka
č. 70 s trasou Lingov - Dom Kultúry VSŽ. Zároveň se plynuje pokračuje na prodloužení trati
dále kolem centra, proto může dojít již roku 1995 k rozšíření provozu. Zavádí se další linka »
71 Lingov - Námestie Osloboditeľov. Z původní l. 70, prodloužené později na Nám. Osloboditeľov,
se stává pouze doplňková.
Stavební ruch neustává, buduje se navazující úsek trolejbusové trati
z centra na západní okraj města na sídliště Košického vládného programu.
Tam se roku 1998 prodlužuje z centra linka 71 při současné redukci autobusové obsluhy sídliště.
Posledním rozšířením sítě se stává výstavba krátké navazující odbočky
z trati na KVP u zastávky Cottbuská vedoucí na smyčku Myslava, Grunt (jako prakticky jen malá část uvažované okružní trati přes Myslavu a kolem jižního celku sídliště
KVP uváděné v projektech z 80. let). Pro její obsluhu se zavádí linka 72, jezdící na většině trasy společně s linkou 71 a mající s ní proložený interval.
Vlivem rozšíření sítě přichází roku 1999 dodávka nových trolejbusů pro narůstající provoz.
Jedná se o vozy inovované řady 15TrM a také krátké "sólo"
trolejbusy 14TrM, kterých se používá především v obdobích snížené poptávky po přepravě. Touto akcí je však víceméně rozvoj košického provozu ukončen i přesto,
že nedošlo k realizaci projektu z 80. let v plném objemu (nerealizovalo se např. jižní propojení centra a Lingova kolem hlavní železniční stanice nebo trať
z KVP do centra kolem nemocnice).
Výsledkem tak byla nedokončená redukce autobusových linek do obou sídlišť, a to i z důvodu zachování spojení se železniční stanicí (hlavním nádražím).
Počátkem nového tisiceletí již pomalu odeznívalo příznivé období renesance elektrické trakce a to hlavně u trolejbusů, proti nimž se v té době
objevuje "alternativa" v podobě "ekologických" autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Košický DP se místo dalšího rozvoje své trolejbusové sítě vydal
právě cestou plynofikace autobusů, což byl jeden z důvodů celkové stagnace provozu závislé trakce. Posílení jejího významu by bývalo nastalo, pokud by přišla
do realizace
uvažovaná odbočka z lingovské trati na sídliště Ťahanovce - velkého sídlištního celku odkázaného jen na autobusy. Bohužel neustálé lavírování mezi tramvají a trolejbusem
zhatilo
tuto myšlenku a ani téměř dvacet let poté nebylo ve zlepšení dopravy pokročeno.
Od poloviny první dekády se začínají objevovat návrhy na redukci i úplnou likvidaci trolejbusové dopravy v Košicích. Známkou těchto snah se stává
zrušení linky 70, jako i omezování vypravenosti na zbývajících linkách, či příprava odprodeje trolejbusů. Roku 2007 město a DPMK oficiálně oznamuje záměr ukončení provozu,
proti čemuž se, (i díky příkladu Banske Bystrice,
kde trolejbusová doprava jen o málo také unikla likvidaci), zvedá vlna odporu místních obyvatelů
i nadšenců. Pod petici za zachování trolejbusů se podepisuje více než 10 000 signatářů a vedení města ji vezme na vědomí.
Dochází k posunu situace, po změnách MHD v létě 2008 na obou trolejbusových linkách dochází
k posílení provozu, zavádí se dokonce dvě nové, a to č. 73 Sídlisko KVP - Nám. Osloboditeľov (provozovaná však jen krátkodobě)
a noční linka N71 ve shodné trase jako její denní varianta.
I přes tyto určité pozitivní kroky reálně nedochází ke změně přístupu k trolejbusům, pouze se oddaluje pokus o jejich likvidaci do období po fyzickém dožití vozidel
a zařízení, zmrazen je jakýkoliv rozvoj nebo obnova vozového parku. Proto se v roce 2012 objevuje další návrh na zrušení provozu, podpořený nutností města a DPMK řešit
v následujících letech především neuspokojivý stav tramvajových tratí, vyžadující velké investice a kvůli nimž se poukazuje na nemožnost financovat dál trolejbusový provoz.
Redukce provozu trolejbusů přichází postupně, především díky přestárlosti vozového parku,
kdy se některé vozy bez náhrady odstavují.
Pokusy sehnat finanční prostředky z EU na obnovu trolejbusového vozového parku nejsou úspěšné, přičemž město projevuje poměrně málo aktivity tyto peníze opravdu získat.
Na linkách "pod dráty" se tak stále častěji objevují autobusy, zajišťující také obsluhu nízkopodlažních spojů. To vede k plíživé eliminaci trolejbusů z MHD,
která vrcholí počátkem roku 2015.
Záminkou k úplnému zastavení provozu je rekonstrukce tramvajových tratí v centru města,
během níž je nutné i dočasné snesení vrchního vedení trolejbusů v místech křížení.
Troleje se nicméně po dokončení prací vrací na své místo, trolejbusy však na své linky nikoliv.
Provoz není oficiálně zrušen, infrastruktura zůstává nedotčená.
Vozidla se odstavují ve vozovně, později se přetahují do areálu Bardejovská, kde čekají na svůj další osud. Část se "daří" odprodat dalším zájemcům.
Mezi 31.1.2015 - 10.3.2019 je provoz trolejbusů v Košicích přerušen. V tomto období se uskutečňují pouze jízdy
za účelem sjízdnosti trolejového vedení v centru po rekonstrukci a na jaře 2019 pro zachování licence na provoz trolejbusové dopravy.
Tento čas se však už nese v jiné atmosféře a náhledu na trolejbusovou dopravu. Město totiž po posledních komunálních volbách zcela obměnilo
své vedení a následně proběhly také změny v DPMK. Nový košický primátor
již před volbami slíbil obnovení fungování trolejbusové dopravy ve městě a na jaře 2019 bylo
přistoupeno ke konkrétním krokům. Jelikož během krizového období došlo k vyřazení téměř
všech vozidel, není ihned možné obnovení dopravy v původním rozsahu.
Návrat trolejbusů do košických ulic probíhá netradiční formou (prozatím pouze)
nedělních jízd tzv. Dobrého trolejbusu, za nějž je "oděn" jediný zbylý vůz ŠKODA 14TrM č. 2003.
Ten pendluje mezi KVP a Námestím Osloboditeľov v hodinových intervalech nedělních odpolední. Krom možnosti svézt se
po dlouhé době tímto druhem veřejné dopravy má za cíl u cestujících propagovat myšlenku dobrovolnictví, neboť Košice nesou tento rok označení "Evropské hlavní město
dobrovolnictví". Trolejbusová "linka", označená nejprve jako x71, poprvé "zasahuje"
do provozu 10.3.2019. Další neděle už trolejbus jezdí formálně jako linka 73, ale od 28.4.2019
je jeho trasa změněna kvůli rekonstrukci mostu na příjezdové komunikaci k sídlišti KVP.
Nově jezdí po trase bývalé linky 70 na Lingov.
Aktivně pomoci k obnově košického provozu přichází také časopis Československý dopravák,
jež je od podzimu 2018 majitelem vyřazeného kloubového
trolejbusu 15Tr. Ten svůj aktivní život prožil v severočeském Chomutově - Jirkově pod ev. č. 014, později byl zakoupen zmíněným periodikem pro akci Rozloučení
s trolejbusy 14Tr v Opavě konané v listopadu 2018. Ještě před tím byl vzhled vozu upraven, tak aby evokoval opavské trolejbusy. Na oslavě pak byl hlavním lákadlem
a středem pozornosti, neboť se jednalo o vůbec první kloubový trolejbus, který se pod opavskými trolejemi projel. Značný úspěch vyústil i ve snahy zachovat jej
ve městě pro příležitostné
a nostalgické jízdy, což se však rozcházelo s názorem nového vedení DP.
Vznikl tak nápad na jiné uplatnění pro tento vůz, který byl následně částečně opraven,
vzhledově upraven do stavu připomínajícího tovární provedení a koncem dubna 2019
představen jako "Československý trolejbus", jež bude bezplatně zapůjčen do Košic, kde pomůže (k alespoň symbolickému) návratu této trakce do MHD.
"Patnáctka" svým vzhledem připomíná trolejbusy shodné řady, které byly roku 1993 dodány pro zahájení košického provozu. V nejbližší době dojde
k přepravě vozidla z Ostravy do Košic. Trolejbus původně jezdící na severozápadě Čech
bude nyní sloužit na východě Slovenska a jakoby symbolicky propojí bývalou federaci.
Nezůstalo však jen u vozidel starší generace, na konci dubna dorazil do Košic první nový trolejbus od roku 1999. Jedná se o vůz SOR TNB12,
postavený v dílnách DP Banska Bystrica
s použitím elektrické výzbroje firmy Rail Electronics z Ostrova nad Ohří. Navíc je vybaven nezávislým zdrojem energie
v podobě trakčních baterií pro dojezd i mimo zatrolejované úseky.
Na košické síti má být zkoušen pod dobu jednoho měsíce.
Zatím nelze předjímat další vývoj, ale už z proběhlých kroků a sledu událostí je možné sledovat výrazný obrat k lepšímu v otázce budoucnosti
košického trolejbusového provozu. Ten by se
po létech zatracení a faktického zrušení mohl dočkat nejen plné obnovy v původním rozsahu,
ale možná i dalších rozšíření, tak jak bylo ostatně plánováno už v dobách jeho vzniku.
| |
|